علت های ناتوانی در یادگیری
کلاس ششم هوشمند دبستان ایوب نصیرزاده
آموزش کلاس ششم

علت های ناتوانی در یادگیری

علت های ناتوانی در یادگیری

1- مشکلات حرکتی .

کودکان و نوجوانانی که با مشکل ناتوانی دریادگیری مواجه هستند، کارهایی را که به مهارت های حرکتی درشت و ظریف نیاز دارند، به زحمت انجام می دهند .مهارت های حرکتی ظریف دستها و انگشتها را به کارمی گیرد امامهارت های حرکتی درشت شامل حرکت ماهیچه های بزرگ تر مثل بازو وپامی شودآنها دربازی بامکعب،پازل،مهره یااستفاده از قاشق و چنگال و کاردیارنگ آمیزی شکل ها واشیاء دچار مشکل می شوند.خطشان بد است و حرکاتی که به هماهنگی نیاز دارد مثل ورزش را به سختی انجام می دهند.والدین اغلب اظهار می کنندکه فرزندشان بااشیاء مختلف برخورد می کنند. همه چیز را می ریزد و رفتاری ناشیانه دارد.

2- کمبودهای ادراکی.

کمبودهای ادراکی را می توان به دو گروه شنیداری و دیداری تقسیم کرد.ادراک درواقع تفسیر اطلاعاتی است که ازمحیط به ما منتقل می شود.اگر این اطلاعات از طریق گوش منتقل شودبه آن ادراک شنیداری واگربا چشم دیده شودبه آن ادراک دیداری گفته می شود. بیشتر اطلاعات کسب شده مطلقا دیداری یا شنیداری نیستند،بلکه ترکیبی از این دو حالت هستند.به عنوان مثال ممکن است دانش آموز نتواند فرق بین دو حرف مشابه (ت وث یا د وذ)یا دولغت یا حروف یکسان (آهو و هوا )را تشخیص دهند،یا به هنگام سروصدای زیاد صحبت های شخص مقابل را متوجه نشوند.

3- کمبود توجه.

تقریبا تمام دانش آموزانی که با مشکل ناتوانی دریادگیری مواجه اند،دچار اختلال کمبود توجه هستند. در دانش آموزانی مصداق پیدا می کندکه به سختی می توانند برروی کاری تمرکز کنندو ممکن است بیش فعال نیز باشند.برای تشخیص، باید توسط پزشک (اعصاب) مورد ارزشیابی چند منظوره قراربگیرد.از طریق دارو،مشاوره و مدیریت رفتار مداوا می شود.برای اکثر دانش آموزانی که در یادگیری ناتوان هستند،(توجه کردن) به مشکلات با عملکردی ارتباط داردکه فرد به هنگام یادگیری به کار می گیرد.آن ها برای تمرکز کردن روی موضوعی با مشکل روبه رو می شوند،اما در بیش ترآن ها (دوسوم)این مشکل به صورت حادروی نمی دهد تا بتوان تشخیص دادکه آن ها دچار مشکل هستند.

4- ناتوانی های حافظه.

عده ای از آن ها در حافظه کوتاه مدت ( که 30ثانیه به طول می انجامد) خود مشکل دارند. اگرشخص توجهی به اطلاعات دریافتی از سوی محیط نکند یا به طریقی به آن رسیدگی نکند، آن اطلاعات هرگز وارد حافظه کوتاه مدت او نمی شوند.اگر این دانش آموزان توجه کنندو اطلاعات وارد حافظه مدتشان شود،2دقیقه نیاز است تا این اطلاعات به طریقی واردحافظه دراز مدتشان شود.حافظه عملکرد پیچیده ای دارد و محققان نتوانسته اند کاملا آن را درک کنند. اما واضح است که دانش آموزانی که با مشکل ناتوانی در یادگیری مواجه اند،برای استفاده از حافظه خود محتاج کمک هستند.والدین آنها می گویند همیشه کلیدش را جا می گذارد یا فراموش می کند که کتاب هایش را به خانه بیاورد. هنوز مشخص نیست که این فراموشی نشان دهنده نقصی در حافظه می باشد یا برنحوه کار آن دلالت دارد.

5-اختلالات زبانی .

دانش آموزانی که در یادگیری ناتوان هستند اغلب هنگام دریافت،پردازش و بیان مطالب دچار مشکل می شوند.این مشکلات ظاهرا دائمی هستند و در بزرگسالی نیز در نیمی از آن ها باقی می ماند.مانند فهمیدن صداها،کلمات و جملات بخصوصی می با شد.برخی از کودکان درساختار جمله با مشکل روبرومی شوندمشکلات دریافت،مشکلات بیان را نیز به همراه دارد.چنانچه دانش آموز مطلبی را درک نکند نمی تواند آن را بیان کند.آن ها برای پیدا کردن لغت مناسب دچار مشکل می شوند و معمولا پیرامون آن صحبت می کنندیا به توصیف آن می پردازند.بعضی دیگر ممکن است دردستور زبان با مشکل مواجه باشند.به عبارت دیگر،از ترتیب صحیح کلمات در جمله استفاده نمی کنندیا اسم را با فعل جمله مطابقت نمی دهند. برخی دیگرکمتردر مورد دنیایی که در آن زندگی می کنندنظر می دهند.آن ها خودبه خود ابراز عقیده نمی کنند و به هنگام ضرورت نیز کمترصحبت می کنند.

6- اختلالات ادراک اجتماعی

ادراک اجتماعی به معنی درک قیود و موقعیت های اجتماعی نیست. بسیاری از والدین متوجه شده اند که فرزندشان به سختی بادیگران دوست می شود،بی موقع صحبت می کندو از کلمات نابجا استفاده می نماید،قبل از حرف زدن فکر نمی کندو آنچه می گوید با کودکان دیگر متفاوت است. اینها قسمتی از ویژگی های کودکی است که مشکل ادراک اجتماعی دارد. این اختلال می تواندپیامدهای بسیار مخربی برای کودک، نوجوان و خانواده ی او داشته باشد.اگربخواهیم مقایسه کنیم ،باید بگوییم که دانش ما دراین زمینه ازدیگر موضوعات مربوط به کمبودها کمتر است .

7- پوشش هیجانی .

جای تعجب نیست اگربگوییم موضوعات هیجان زا ارتباط نزدیکی با مشکل ناتوانی در یادگیری دارند. کودکان به مدرسه می روند و می خواهند موفق باشند.اما کودکانی که دریادگیری ناتوان هستند، در مدت کوتاهی در می یابندکه حتی تلاش زیادهمیشه موجب موفقیتشان نمی شود.درعین حال ممکن است والدین و آموزگاران هم از مشکل این کودکان بی اطلاع باشندو این امر به بروز اشکالات هیجانی –محیطی منجر می شود.طی سال ها که افراد مختلفی به مطالعه ی این ناهنجاری پرداخته اند توجه خاص خود را به جنبه های تحصیلی این اختلال معطوف داشته اند. در نتیجه بسیاری از شاگردان مجبور شده اند بار هیجانات منفی را دربزرگسالی تحمل کنند.این دانش آموزان مشکل هیجانی یا اختلال رفتاری مهمی ندارند (حداقل زمانی که مدرسه را شروع می کنند دچار چنین اختلالی نیستند ) اما بسیاری از کارشناسان متوجه شده اند که پس از مدت کوتاهی ازبروز این مشکل ، دیگر نمی توان تشخیص داد که کدام اختلال نخست روی داده است.

منبع :کتاب کلیدهای برخورد با ناتوانی در یادگیری

نویسنده :دکتر باری ای .مک نامارا و فرانسین جی مک نامارا

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: سه شنبه 20 فروردين 1392برچسب:,
ارسال توسط محمد حسین حسن زاده
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه

امکانات جانبی
ورود اعضا:

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 36
بازدید دیروز : 66
بازدید هفته : 164
بازدید ماه : 163
بازدید کل : 9389
تعداد مطالب : 207
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1